Eén keer in de zoveel tijd slaap ik mega slecht en kan ik van alles doen om slaap te krijgen, maar vaak heeft dat weinig tot geen effect. Toen ik deze onderstaande tips van iemand anders probeerde merkte ik dat ik sneller moe werd en weer lekker kon slapen! Mocht jij hier ook last van hebben lees dan zeker mijn tips even door!

  1. Ga uit bed
    Mocht je ’s nachts echt niet in slaap kunnen komen blijf dan niet woelen maar ga eventjes uit bed, ook al is dit maar een kwartiertje. Pak een boek of je telefoon en bekijk een filmpje op YouTube. Hierdoor worden mijn ogen sneller moe en kan ik daarna beter slapen.
  2. Vermijd te veel beeldscherm in de avond
    Doordat je veel licht in de avond van je beeldscherm opneemt, wordt de aanmaak van je natuurlijke melatonine 22% minder. Melatonine is nodig voor je lichaam, dit zorgt ervoor dat je lichaam in rust komt en dat je moe wordt.
  3. Krijg meer beweging
    Wanneer je een druk leven hebt door bijvoorbeeld werk of school, plus andere verplichtingen dan is sporten niet altijd waar je gelijk zin in hebt. Hierdoor ben je mentaal vaak wel moe maar niet lichamelijk. Probeer aan het einde van de dag nog eventjes te bewegen, desnoods een wandeling na het avondeten of ga dansen op je favoriete muziek.
  4. Niet snoozen!
    Wanneer je steeds op de snoozen drukt, onderbreek je het ritme van wakker worden en slapen. Hierdoor denkt je lichaam de hele tijd dat het nog niet klaar is met onze nachtrust. Dit is dan ook regelmatig de reden dat we suf en moe zijn overdag.
  5. Bouw je slaapkamer om tot een paleisje
    Wanneer je niet kunt slapen kun je proberen om in de avond een relaxend gezichtsmaskertje op te doen en vervolgens een geurkaarsje. Misschien door de ontspannende sfeer word je rustiger en val je beter in slaap. Versier desnoods de kamer met leuke lampjes om het gezellig te krijgen.

6. Ga elke dag om dezelfde tijd om bed
Op deze manier kom je sneller aan je nodige uren slaap.

7. Denk niet: ik kan niet slapen
Op het moment dat je niet kan slapen, spookt deze zin ook letterlijk door je hoofd. Hierdoor kun je juist niet slapen en word je gefrustreerd. Wanneer je dit merkt aan jezelf kun je beter eventjes uit bed gaan en iets anders doen.

Meer tips:

8. Eet geen zware maaltijden voor het slapen
9. Neem geen cafeïne of alcohol
10. Neem een slaapmiddel zoals melatonine
11. Neem een lekkere warme douche voor je op bed gaat of een kopje thee

Hopelijk hebben jullie hier iets aan gehad en kun je nu iets beter slapen, mij heeft het gelukkig wel geholpen!

Liefs
x

3 reacties “7x Tips om beter te slapen”

  1. Hartstikke handig deze tips. Slaap de laatste tijd ook zo slecht, en probeer ook een ritme aan te houden. Ik ga vaak om 22.00 naar bed als mijn wekker om 07.00 gaat, maar word elke nacht om 2 uur en 4 uur weer wakker haha. Thanks voor de tips! 😀

  2. Dit zijn echt hele effectieve tips die ik toch eigenlijk een keertje ten harte zou moeten nemen. Ik ben een ware snooze-queen die nooit uit bed kan komen en het liefst heel de nacht op dr telefoon zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *